tirsdag 20. april 2010

Ting 11

Mashups; etter litt frem og tilbake søkte jeg på museums, og valgte alle. Jeg så litt på forskjellige, bl.a. Kyoto National Museum. Her var det
greit og oversiktlig, veldig lett å finne frem. De hadde digitalisert en stor del av samlingen virket det som. Man kan gå inn på enkeltgjenstander, zoome og studere nydelige detaljer. Beskrivelsene var korte og informative. Det var en presentasjon av museet og dens samlinger på tradisjonelt vis men med moderne metoder.

Den andre siden jeg så nærmere på var Andy Warhol Museum. Det var nærmest motsatt av det japanske. Nå ligger det vel både kulturforskjeller og "image"-forskjeller i bunnen her, likevel var ulikhetene påfallende. Warholmuseet hadde tatt i bruk Twitter, Flickr, PowerPoint og andre "hjelpemidler". Jeg fant ikke mye om samlingene, bilder av gjenstander etc. (dårlige til å lete?), derimot var det mye for skoler og ungdom generelt. Lærerveiledninger, oppgaver, ungdomsprogram og flere andre tiltak for å få tak i unge, og å få dem til å ha det artig på museet samtidig som at de lærte noe. Sidene var grafiske med klare, få, nesten grelle farger. Det var også lagt opp til interaktivitet.

I det hele tatt kan en vel si at Andy Warhol Museum virkelig har tatt i bruk en del av de mange mulighetene den moderne teknologien legger opp til og jeg vil også tro at de treffer målgruppen - som later til å være litt eldre barn og unge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar