mandag 19. april 2010

Ting 10

Jo, dette var artig. Nytteverdi har det også. Jeg prøvde meg på veien mellom
hjem og arbeid. Det var ikke helt bra - hjemmet mitt var blitt flyttet på et bra stykke, til og med på den andre siden av en rundkjøring! Ikke bra hvis noen prøver å følge det kartet hjem til meg. Det virker som om det at det ligger bygninger i rekke bak hverandre i stedet for etter hverandre forvirrer kartet - eller den som skulle legge inn opplysningene. Så man skal helt tydelig ikke ta alt for god fisk. Dessuten prøvde jeg meg på andre ruter jeg kan og fant at selv om det var forskjell på rutebeskrivelsene for fotgjengere og bilister så var det ikke den snareste veien, eller enkleste, som var valgt for fotgjengerne. Men det skal vel noe til for at slike systemer skal fungere som om lokalkjente lager dem. Det var i hvert fall artig å se bilder fra gamle trakter i både Oslo og Bergen! Det var det helt personlige. Selvfølgelig letter slike hjelpemidler problemene med å finne frem på ukjente trakter. Turister er jo pe definisjon ukjente, og museer ligger jo heller ikke like sentralt alltid. Det er jo også flott at bedrifter/institusjoner kan legge inn seg selv, med all den informasjonen de måtte ønske, i forbindelse med det å finne ut hvor de i det hele tatt befinner seg.

Google Sky virker veldig spennende. Den skal etterhvert utforskes mye bedre og til vinteren kan det være aktuelt å bruke den i forbindelse med stjernekikking på speidermøtene! Fantastiske bilder!

Det var også interessant å se hvor mye som er gjort i Kvadraturen og hvor flott det etterhvert er blitt der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar